Заняття з елементами тренінгу: «Попередження проявів насильства в учнівському середовищі»
Мета: ознайомити з термінологією насильства, сформувати уявлення про різноманітність проявів насильства, виробити навички безпечної поведінки; розвивати вміння аналізувати отриману інформацію; виховувати повагу до думки іншої людини а також толерантне ставлення до людей, що потерпають від насилля.
Обладнання та матеріали: тематичні ілюстрації, розміщені на дошці, роздатковий матеріал (картки з завданнями), канцелярське приладдя.
Хід заняття
І. Вступне слово психолога
ІІ. Практична частина
1. Об’єднання в групи
Хід вправи: учні навмання обирають квадратик (будь-який інший предмет) одного з чотирьох кольорів. Власники квадратиків одного кольору об’єднуються в групи по чотири особи. Всього утворюється 4 групи.
2.Робота у групах
І група. Вправа «Стереотипи про насильство в прислів’ях»
Хід вправи: учні отримують смужки паперу, на яких написана половина одного з прислів’їв Завдання учнів – з’єднати смужки, щоб утворився логічно правильний вислів.
Прислів’я:
- Бий жінку обухом: припади та послухай, як дише та мороче, значить, іще хоче.
- Дівчина не бита, як коса не плетена.
- Хто на дітей різок жаліє, той їм петлю готує.
- Дитину люби, як душу, а кусай, як грушу.
- Як сина батько не б’є малим, то син батька буде бити старим.
- Син виріс до вуха, бережись обуха.
- Діти пустують від материного серця, а розумнішають від батькового дубця.
Примітка: обговорення прислів’їв. Висновки.
ІІ група. Вправа «Насильство та його прояви»
Хід вправи: учасники отримують паперові смужки із термінами а також смужки із визначеннями. Завдання: з’єднати термін і визначення.
Насильство – дія або бездіяльність однієї людини по відношенню до іншої, що завдає шкоди здоров’ю як фізичному, так і психічному, принижує почуття честі і гідності.
Насильство в сім’ї – це будь-які умисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування одного члена сім’ї по відношенню до іншого члена сім’ї, якщо ці дії порушують конституційні права і свободи члена сім’ї як людини та громадянина і наносять йому моральну шкоду, шкоду його психічному чи фізичному здоров’ю.
Психологічне насильство – це поведінка, яка наносить шкоду емоційному розвитку дитини та її почуттю власної гідності. Включає словесні нападки, такі як постійна критика, приниження, образи, висміювання, кепкування, піддражнювання та відмова вислухати дитину чи іншу особу, також включає нездатність проявити любов, надати підтримку та керівництво, необхідне для психологічного зростання і розвитку дитини.
Сексуальне насильство – всі види сексу між дорослими та дітьми, а також примушення дітей займатися сексом між собою з метою отримання задоволення з поглядання цих дій. Навіть якщо дитина із задоволенням сприймає хтиві дії дорослого, це все одно є насильством.
Економічне насильство - умисне позбавлення одним членом сім’ї іншого житла, їжі, одягу, іншого майна та коштів, на які постраждалий має передбачене законом право, що може призвести до його смерті, викликати порушення фізичного чи психічного здоров’я.
Фізичне насильство – навмисне нанесення побоїв, тілесних ушкоджень одного члена сім’ї іншим, яке може призвести чи призвело до порушення нормального стану фізичного чи психічного здоров’я або навіть до смерті постраждалого, а також до приниження його честі та гідності.
ІІІ група. Вправа «Правила безпеки»
Хід вправи: учні отримують список правил безпеки; завдання учасникам: розділити їх на 2 групи: «правила безпеки на вулиці», «правила безпеки вдома» (з боку рідних людей). Також групам пропонується додати свої правила безпеки, яких немає в даному списку.
«Правила безпеки на вулиці»
- У пізній час не ходіть одні по вулиці;
- Майте при собі один із засобів безпеки (газовий балончик, дезодорант, пилочку тощо)
- Якщо щось не так, тікайте;
- Кричіть, біжіть, привертайте до себе увагу. Дзвоніть у міліцію;
- Не впускайте в будинок незнайомців.
«Правила безпеки вдома»
ІV група. Вправа «Прояви насильства»
Хід вправи: учасники отримують смужки з назвами видів насильства: економічне, сексуальне, фізичне, психологічне а також перелік проявів насильства. Завдання учасникам: з’єднати вид насильства з його проявом.
- побиття;
- спроби удушення;
- позбавлення їжі;
- тілесні ушкодження;
- викручування рук;
- приниження особи;
- образа віросповідання, переконань, національної, расової чи класової приналежності;
- обмеження свободи дій та пересування особи;
- образа особи словами сексуального змісту;
- примус до сексуальних зносин проти волі особи;
- примус до спостереження за сексуальними зносинами інших людей проти волі особи;
- примус жінки вульгарно одягатися всупереч її волі згідно з бажанням партнера;
- повне вилучення або обмеження коштів;
- контроль особи за допомогою грошей;
- відмова чи зволікання у виплаті аліментів;
- контроль надходжень чи «жорстке дозування» фінансових витрат.