В центрі уваги – обдарована дитина
Тема: В центрі уваги – обдарована дитина.
Мета: підвищити рівень поінформованості директорів із проблеми роботи з обдарованими дітьми; акцентувати увагу на важливості розвитку обдарованості, використовувати знання та вміння у професійній діяльності.
Завдання:
1. Визначити поняття «обдарованість», його відмінність від «здібностей», «таланту», «геніальності».
2. Сприяти формуванню практичних навичок роботи з обдарованими дітьми.
3. Дати практичні рекомендації до розвитку обдарованості.
Обладнання: роздатковий матеріал для роботи в групах, торбинка з цукерками, бланки до інтелектуальної розминки, заготовки зірок, стиплери, канцелярське приладдя.
Хід тренінгу
І. Вступне слово психолога.
ІІ. Основна частина.
1. Об’єднання у групи.
Учасники тренінгу по-черзі навмання дістають з торбинки цукерки (чотири види цукерок), і таким чином об’єднуються в чотири групи по кілька чоловік.
2. Вправа «Термін – визначення»
Хід вправи: учасники отримують розрізані смужки паперу, на яких надруковані терміни та їх визначення (по два кожній групі). Необхідно з’єднати термін з відповідним визначенням. Терміни: обдарованість, здібності, талант, геніальність, задатки, креативність, обдарована дитина, нахили.
Час виконання: до 3-х хвилин, далі - обговорення.
3. Вправа «Портрет обдарованої дитини»
Хід вправи: учасники навмання обирають по-два типи обдарованості. Потрібно «скласти» портрет дитини, яка володіє даним видом обдарованості: вміння, навички, вид діяльності, фізичні можливості, зовнішність тощо.
Час виконання: 5 хвилин, обговорення.
4. Вправа «Відмінник чи обдарований?»
Хід вправи: кожна група отримує аркуш, який складається з двох колонок. Зліва надруковані чотири характеристики, притаманні відміннику. Необхідно у праву колонку вписати парні характеристики, які притаманні обдарованій дитині. Наприклад: відмінник – відповідає, обдарований – дискутує.
Час виконання – 5 хвилин, обговорення.
5. Дискусія «Що ми можемо зробити?»
Хід вправи: кожна група отримує своє запитання, яке часто стає предметом дискусії серед керівників закладів. Необхідно обговорити питання в групі, дійти єдиної згоди і представити свої міркування на загал іншим учасникам. Так по-черзі обговорюються всі запитання.
Запитання для обговорення:
- Чи обов’язково постійно створювати індивідуальні умови для обдарованого учня (давати окремі завдання підвищеної складності, щоденні індивідуальні доручення, залучати до проведення позашкільних заходів)?
- Чи доцільно, щоб обдаровані діти нарівні зі звичайними брали участь у шкільних конкурсах, олімпіадах? Чи це не принижує гідність обох сторін?
- Як педагог має співпрацювати із сім’єю обдарованої дитини?
Висловте своє ставлення до тези: «Будь-яка дитина є або може бути обдарованою за умови спеціально організованого педагогічного впливу».
Час виконання: 5 хвилин, загальне обговорення.
6. Інтелектуальна розминка
Хід вправи: кожен учасник отримує бланк із завданнями (13). Необхідно у кожному питанні позначити один варіант відповіді, який, на думку учасника, є правильним. Використана методика: «Тест на визначення характеристик мислення).
Час виконання: до 5-ти хвилин. Психолог зачитує правильні варіанти відповідей, учасники перевіряють і оцінюють рівень свого інтелекту.
7. Вправа «Рекомендації колегам»
Хід вправи: кожна група директорів отримує аркуш, на якому вказано посаду підлеглого, а саме, заступник з навчально-виховної роботи, заступник з виховної роботи, вчитель початкових класів, класний керівник та вчителі-предметники.
Необхідно виробити рекомендації для представників вказаних посад по реалізації напрямку роботи з обдарованими учнями.
Час виконання: 5 хвилин, обговорення.
8. Заключна вправа «Запали зірку»
Хід вправи: кожен учасник отримує заготовку чотирикутної зірки. Психолог говорить заключні слова, ділиться враженням від тренінгу і пропонує кожному скласти зірку, скріпивши краї степлером. Цю зірку учасники забирають собі на згадку про зустріч і як символ здібних, обдарованих дітей, про яких треба дбати в стінах свого навчального закладу.