Урок української літератури
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художні особливості, значення твору І.Багряного; розвивати навички аналізу художнього твору, проблематики, характеристики героїв; уміння висловлювати власні думки; виховувати прагнення стати сильною духом людиною, яка успішно долає труднощі й знаходить вихід із будь-якого скрутного становища.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Обладнання: портрет письменника; малюнки до твору учнів; текст твору; діаграми «Венна», електронна презентація.
Епіграф: «Сміливі завжди мають щастя» І. Багряний
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Психологічний настрій.
Що очікуєте від уроку?
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
З’ясувати, чи всі прочитали роман.
Обмін враженнями.
Літературний диктант
1. Справжнє прізвище І.Багряного (Лозов’ягін).
2. Ким за фахом був головний герой роману (авіатор).
3. Про що йдеться в такій цитаті: «Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум’ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетрі, вогненним хвостом замітаючи слід, летів дракон» (про поїзд із в’язнями).
4. Хто сказав: «Ліпше вмерти біжучи, ніж жити гниючи!» (Г.Многогрішний).
5. Якимми є особливі прикмети втікача (за телеграмою НКВС).(Юнак 25 років, русявий, атлет, авіатор).
6. За що Григорій вибачався перед бурундучком (за те, що пограбував його комору).
7. Кого і від кого врятував Григорій (дочку Сірка від ведмедиці).
8. Чим займався Григорій, щоб не сидіти на утриманні гостинних господарів?(полювання і заготівля сіна)
9. Кому належать слова «Я тебе переслідуватиму все твоє життя. І всі ми, що тут пройшли… Ми тебе переслідуватимемо і проводжатимемо тебе до могили »(Григорій Многогрішний).
10. Як звали собаку Сірків (Заливай).
11. Хто «Дисциплінований, і точний, і не схильний вдаватися у дрібниці… студіює промову вождя» (Майор Медвин).
12. Яка первісна назва роману «Тигролови»? («Звіролови»).
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Повідомлення учня – «історика» про появу українців на Далекому Сході та їхнє сьогодення. (Під’япольська О.)
2.Повідомлення «географів» та «біологів» про природу Уссурійського краю. (Родній О.)
3.Повідомлення «літературознавців» про автобіографічні джерела написання, жанр, художня майстерність твору І. Багряного «Тигролови». (Електронна презентація Бойко К., Крутіна К.)
4.Дослідження на тему: «Гнівний осуд тоталітарного режиму в романі І.Багряного «Тигролови»» (Мартьянова А.)
V. Закріплення вивченого.
Бесіда.
– Робота над сюжетом твору.
Хто з героїв уособлює зло? А хто добро?
Робота в групах.
І–група. Охарактеризувати Наталку Сірківну, оцінюючи її вчинки – вз’яти на себе рішення про сильну долю обох, першій освідчитися юнакові.
ІІ–група. Охарактеризувати членів родини Сірків – батька, матeрі, Грицька.
ІІІ–група. Порівняти образи майора Медвина та Г.Многогрішного, виявити спільні та відмінні ознаки (за діаграмами Венна).
Виступи учнів, формування висновків. Звернення до епіграфа.
Визначити тематику та проблематику твору.
Міні-диспут
Чи мав право Григорій так вчинити зі слідчим, майором Медвиним та його супутниками? Це добро чи зло?
(метод «Займи позицію»)
- Так
- Не знаю
- Ні
Творча робота
Напишіть творче продовження роману (Як могла б скластися подальша доля Григорія і Наталки).
VI. Узагальнення вивченого.
«Мікрофон»
Роман «Тигролови» змусив мене замислитися над …
Мені хотілося, щоб…
Я не жалкую, що…
VІI. Домашнє завдання.
Підготуватися до аналізу роману.
Виписати цитати до образу Г.Многогрішного.
Написати твір-есе на тему: «Сміливі завжди мають щастя».