Роман Д.Дефо як започаткування "робінзонад"
Мета: підбити підсумки за вивченим твором, з’ясувати значення слова «робінзонада», здійснювати міжпредметні зв’язки; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення; виховувати допитливість, кмітливість.
Обладнання: тексти роману, ілюстрації до твору, картки з кросвордом, фрагменти кінофільму «Робінзон Крузо», стікери.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання з учнями класу. Психологічне настроювання на урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Словo вчителя:
От ми і закінчуємо знайомство з пригодницьким романом «Робінзон Крузо». Роман перечитано, сюжет опрацьовано. Сьогодні на уроці ми підведемо підсумок прочитаному і взнаному.
Діти записують тему уроку в зошитах зi світової літератури.
ІІІ. Узагальнення одержаних знань.
Гра «Вірю – не вірю»
(якщо твердження справедливе, треба плеснути в долоні.)
Дефо був проповідником, як хотіли батьки?
Прізвище Фо вказувало на просте походження?
Дефо був байдужим до політики?
Прототипом Р.Крузо був О.Селькір?
Дефо назвав справжнім автором твору самого Р.Крузо?
Пригодницька література – це твори, насичені несподіваними і цікавими пригодами?
Слово вчителя:
Діти, роман Робінзон Крузо можна віднести до пригодницької літератури? (аргументуйте).
Пошуково –дослідницька діяльність учнів
На малюнку намальований острів, прикріплений на дошці. Які пригоди сталися з Робінзоном Крузо? (написати учням на стікері по одній пригодіі розмістити біля острова ).
Давайте звернемось до підручника, знайдемо і прочитаємо першу пригоду Р.Крузо.
Пригоди Р.Крузо на острові були пов’язані з небезпекою?
Чого боявся герой? (несподіваних гостей, хижих звірів, природних явищ).
Перерахуйте, які з природних явищ мали місце на острові і чому вони були небезпечні? (Грім, блискавка – порох міг вибухнути; Землетрус – могло завалити землею; Шторм – міг потонути; Тропічні дощі – захворіти.)
(робота з малюнком людини та стікерами).
Що потрібно було героєві, щоб вижити на острові? (забезпечити себе їжею, житлом…)
Робінзону пощастило перевезти багато речей з корабля на острів. Давайте згадаємо яких.
Вікторина
Вид набоїв (дріб);
Вогнепальна зброя (рушниця);
Інструмент дроворуба (сокира);
Оснастка корабля (вітрила);
Вибухонебезпечний порошок (порох);
Аксесуар для паління (трубка);
Інструмент для різання (ніж);
Інструмент для заточки ножів (точило);
Вид кріплення (цвяхи);
А про які речі ми не згадали? Давайте звернемося до підручника, знайдемо і зачитаємо.
(робота учнів з підручником).
Діти, але ж Робінзону потрібно було ще чимало зробити власними руками. Давайте згадаємо які саме?
Робота дітей над відгадуванням кросворду.
ІV. Перевірка домашнього завдання.
V. Фізкультхвилинка.
VІ. Робота в групах.
Діти, прочитавши роман, ви зрозуміли, яку цінність мабуть ті чи інші речі. Вдома ви продумали, яку річ ви взяли б з собою, якби знали, що потрапите на безлюдний острів?(учні показують, що саме вони б взяли і аргументують свій вибір).
Ми продовжуємо характеризувати нашого героя за допомогою завдань, які ви отримали в групах. На підготовку вам віводиться 5 хв. Відповідь зобразіть у вигляді логічної схеми.
Завдання: Перечислити риси характеру героя?
Перечислити, що Робінзон умів, а що навчився на острові? Що допомагало Р.Крузо залишитися людиною?
VІІ. Розкриття змісту епіграфу уроку.
Епіграф:
«Тільки людина може здійснити неможливе».
Р.Емерсон
Діти, Р.Крузо був звичайною людиною, чи мав якісь виняткові здібності? (відповіді дітей, стимулювання вчителя).
Поведінка Крузо в екстремальних умова викликає у нас повагу. Американський філософ і поет Р.Емерсон вважав, що тільки людина може здійснити неможливе.
Чи стосуються ці слова героя роману Д.Дефо? ( відповіді дітей, стимулювання вчителя).
Популярність роману Д.Дефо була настільки великою, що вже невдовзі в літературі з’явились численні наслідування, а в літературознавстві виник новий термін Так почали називати опис пригод на безлюдній землі (острові).
VІІІ. Робота з словниками.Учні записують у словники значення терміну «робінзонада».
ІХ. Робота з ілюстраціями різних художників до твору Д.Дефо.
Серед палких шанувальників цього твору був Т.Г. Шевченко.
Історія Робінзона доводила велич людського духу, утверджувала віру в перемогу людських чеснот. Саме тому Т.Г.Шевченко назвав роман Д.Дефо «безсмертним творінням» і радив читати його і дітям і дорослим.
Подивіться уважно на малюнок Т.Г.Шевченка, які деталі свідчать , що це малюнок до роману Д.Дефо «Пригоди Робінзона Крузо»?( відповіді дітей, стимулювання вчителя).
Х. Відео фрагмент фільму «Пригоди Робінзона Крузо» «робінзонада».
Демонстрація та обговорення уривку фільму.
ХІ. Інсценізація – сюрприз.
А зараз настав час сюрпризу. До нас в гості завітав сам Робінзон Крузо. (діалог учнів з літературним героєм, якого представляє старшокласник).
ХІІ. Підведення підсумку уроку.
Вчитель стимулює учнів, оцінює їхню діяльність, підводить підсумок щодо цінності роману.
ХІІІ. Домашнє завдання.
Підготуватись до тематичного оцінювання; розпочати читати роман Ж.Верна «15-річний капітан».