Французький героїчний епос «Пісня про Роланда»
Тема : Французький героїчний епос «Пісня про Роланда»
Патріотичні ідеї твору. Система образів.
Мета: поглибити знання учнів про героїчний епос на прикладі тексту «Пісня про Роланда»; характеризувати героїв французького епосу і на їх прикладах патріотичні ідеї в поемі; розвивати навички аналізу тексту, переказу та вміння висловлювати власну думку; виховувати високі моральні якості, інтерес до історичного минулого інших народів світу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
мОбладнання: підручник, зошит, тексти «Пісні про Роланда», ілюстрації до поеми, відео обладнання для показу презентації.Епіграф: Воїн повинен за Вітчизну дбати, І в спеку й холод мусить зневажати, І душу й тіло за вождя віддати… (Пісня про Роланда)
Хід урокуІ.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання
Гра «Вірю –не вірю»
1. Чи вірите ви, що «Пісня про Роланда» - це іспанський героїчний епос?
2. Чи вірите ви, що друга – воїна Роланда було звати Вольянтіф?
3. Чи вірите ви, що Карл – це король Сарагоси?
4. Чи вірите ви, що Роланд – це сивочолий, досвідчений, мудрий воїн?
5. Чи вірите ви, що Генелон зрадив Карла?
6. Чи вірите ви, що Карл залишив біля ущелини 40000 свого війська?
7. Чи вірите ви, що ріг Роланда має назву Чернубль?
8. Чи вірите ви, що Генелон був повішений?
9. Чи вірите ви, що Дюрендаль –це щит?
10. Чи вірите ви, що «Пісня про Роланда» - це утвердження ідей християнства, уславлення мудрості короля Карла?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІV Мотивація навчальної діяльності
На дошці - зображення середньовічного лицаря в обладунках. бесіда
• Які частини обладунків лицаря вам відомі? (Шолом, забрало, меч, щит ...)
• Чому лицар повинен був виглядати саме так? (Щоб захистити себе під час військових дій)
• Зручно було лицареві в таких обладунках? (Вони були дуже важкими, отже, лицар повинен бути сильним і витривалим.)
• Від чого, крім якостей самого лицаря, залежав його успіх у військових діях? (Від надійної зброї, сильного, слухняного коня)
«Мозковий штурм»
- Які якості характеру повинні визначати справжнього лицаря?
(Сміливість, відвага, доблесть, відданість своєму сюзерену, Прекрасну Даму, здатність на самопожертву ...)
мНазви рис можна записати навколо зображення лицаря. -Сьогодні на уроці мова піде про справжніх лицарів, гідних поваги воїнів.
Яке ваше враження від прочитаного?
1. Словникова робота.
Який за жанром цей твір?
Давайте нагадаємо що таке героїчний епос, епічна поема, патріот, патріотизм. 9учні записують в зошит) Яка образна система твору ( У творі велика кількість героїв. Можна виділити головні (Карл,Роланд, Ганелон), другорядні (Олівер , Турпен, Марсилій), епізодично подані жіночі образи та образи символи (ріг Оліфант, меч Дюрандаль.)
На які частини можна поділити твір?
1. Відданий Роланд
2. Битва в Ронсенвальській ущелені
3. Покарання зрадника
Поділ на частини допомагає нам визначити композицію твору:
1.Завязка – рада у війську Карла;
2.Розвиток дії-підготовка до бою;
3.Кульмінація – бій;
4. Розвязка – покарання.
Бесіда за змістом прочитаного
-З чого починається зав’язка всіх подій?
-Як звістку Карла сприйняли його барони?
-Хто виступив проти точки зору баронів?
-Що вирішив зробити Карл?
-Чому було відхилено кандидатуру Роланда?
-Хто із васалів запропонував кандидатуру Генелона?м -
Як це сприйняв Генелон?
-Про що Генелон домовився з маврами?
-Яким був план Генелона?
-Чи повірив Марсилій Генелону?
-Хто запропонував залишити Роланда?
-Куди пішов Карл зі своїм військом?
3 Переказ тексту.
-Розкажіть як проходив бій у Ронсенвальській ущелені.
-Чому Роланд відмовився збільшувати загін?
4. Бесіда за питаннями
-Як дізнався Карл, що Роланду загрожує смерть?
Чи вдалось Карлу врятувати загін Роланда?
Чи зрозумів Роланд, хто винен у загибелі франків?
VI Фізкультхвилинка
VII Систематизація та узагальнення знань
Робота в групах
Охарактеризувати Роланда, Карла, Генелона.
VIII Проблемне питання
Подумайте з якою метою в твір введено образ зрадника Ганелона?
IX Робота з ілюстрацією до твору
«Смерть Роланда» худ. Ж. Фуке
-Знайдіть цитати якими можна проілюструвати цей малюнок.
-Який епізод поеми зображено на даному малюнку?
-Знайдіть відмінності тексту від зображення.
X Коментар вчителя
У «Пісні про Роланда» звичайний похід Карла Великого було зображено як патріотичний обов’язок – захист інтересів франків від ворога. Тому давайте визначимо тему та ідею твору.
Тема – зображення боротьби франків проти іноземців та іновірців.
Ідеал – оспівування французьких воїнів , їх вірності королю і Вітчизні , засуджування зради.
XI Заключне слово вчителя
Своїм патріотичним пафосом «Пісня про Роланда» співзвучна героїчним епосам інших народів світу. Звучать вони як пересторога нащадкам: єднайтеся, пам’ятайте, що тільки в єдності сила держави і народу, а чвари й міжусобиці призводять до поразки, тож у годину тяжких випробувань забувайте про свої образи, бороніть свою батьківщину від нападників.
XII Домашнє завдання
1 Намалювати ілюстрацію або скласти кросворд , або систему запитань до твору (На вибір)
2. Підготувати повідомлення про життя Данте.