Детективний дует
Тема: Детективний дует.
Мета: Проаналізувати образи Шерлока Холмса та доктора Ватсона в ході презентацій учнями проектних робіт; визначити особливості дедуктивного методу; розвивати навички переказу, виразного читання, зв’язного мовлення, логічного мислення, акторської майстерності, літературні смаки.; сприяти виробленню стійкої життєвої позиції, моральному вихованню школярів.
Тип уроку: урок-проект.
Хід уроку
I.Організація класу.
II.Активізація знань учнів.
Асоціативна бесіда за змістом твору Артура Конана Дойля «Собака Баскервілей».
На вчительському столі знаходяться речі: старий черевик, підсвічник, зображення спанієля, дога, трубка, картина із зображенням Хьюга Баскервіля, револьвер, телескоп.
Учитель бере по черзі їх та пропонує учням подумати, як ці речі пов’язані з твором «Собака Баскервілей».
З чим, на вашу думку, асоціюється дана річ?
Учитель показує конверт.
Вам треба розгадати зміст листа, який отримав сер Баскервіль у готелі. Лист зашифрований. Це - криптограма. Цифри – порядковий номер букв алфавіту.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Інсценізація «Розмова джентльменів».
(Лунає музика із кінофільму «Пригоди Шерлока Холмса та доктора Ватсона». Виходять три учня - джентльмена).
Перший: Послухайте, панове, ви чули новину? Кажуть, що на Бейкер–стріт 221-Б оселився якийсь містер Холмс. Він, начебто, спокійний, порядний, вихований чоловік.
Другий: А ще містер Холмс любить грати на скрипці і непогано малює.
Третій: Я чув, що до нього ходить багато людей. І він їм усім допомагає. Причому робить це абсолютно не заради грошей.
Перший:А ще я знаю, що в нього є компаньйон і помічник доктор Ватсон. Вони нерозлучні.
Другий:Усе це досить дивно. Чи не так, панове?
Третій:А спробуємо дізнатися, що це за люди?
ІV. Оголошення теми та мети уроку.
Слово вчителя.
Сьогодні ми й з’ясуємо, які вони, Шерлок Холмс та доктор Ватсон. А допоможе нам захоплюючий, інтригуючий, детективний твір «Собака Баскервілей», яку ви прочитали, а також подивилися кінофільм за мотивами цього твору. І так, до справи, мої «холмси» та «ватсони».
V. Основна частина уроку.
1. Презентація проекту «Шерлок Холмс».
Презентація проекту «Доктор Ватсон».
Робота в групах.
Уявна розмова з Шерлоком Холмсом та доктором Ватсоном.
Завдання: доповніть речення своїми міркуваннями.
Учні отримують картки, причому команда Холмса розігрує розмову з Ватсоном, а команда Ватсона – з Холмсом.
Проблемне питання.
На вашу думку, чи можна вважати недоліком окремі «білі плями» у знаннях Холмса ?
Прийом «асоціативного куща».
Створіть асоціативний кущ «Шерлок Холмс», «доктор Ватсон».
Учні радяться групою. Потім виходять до дошки по два представника від кожної команди та наочно «малюють» «асоціативний кущ». Команди-опоненти слідкують за написаним та вносять корективи.
VІ. Підсумок уроку.
Які риси вдачі Холмса і Ватсона вам імпонують?
Яким методом користувався Шерлок Холмс, у чому його суть?
Чому Холмса і Ватсона називають класичним детективним дуетом?
VІІ. Оцінювання проектних робіт. Виставлення оцінок.
VІІІ. Домашнє завдання.
Прочитати оповідання Артура Конан Дойля «Пістрява стрічка».
Підготуватися до судового засідання над містером Степлтоном і доктором Ройлоттом. Індивідуальні завдання.