Інклюзивна освіта – вимога сьогодення
1 лютого 2019 року на базі Олександрівської ЗШ І-ІІІ ст. №1 КЗ «Олександрівське НВО №1» відбувся районний семінар-практикум для заступників директорів з навчальної та навчально-виховної роботи опорних шкіл та філій з проблеми «Забезпечення ефективної реалізації завдань інклюзивної освіти в закладах загальної середньої освіти».
Відповідно до Концепції Нової української школи пріоритетним завданням навчального закладу є забезпечення системи освітніх послуг щодо інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами, адже кожна дитина, незалежно від стану здоров’я, наявності фізичної чи інтелектуальної вади, має право на одержання освіти, якість якої не відрізняється від якості освіти здорових дітей.
На початку семінару завідуюча районним методичним кабінетом Томеєва Л.М. наголосила, що інклюзивна освіта – це вимога сьогодення, а інклюзивна школа – це заклад освіти, який адаптує навчальні програми та плани, фізичне середовище, методи та форми навчання, використовує існуючі ресурси, залучає батьків, співпрацює з фахівцями для надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей в освітньому середовищі.
В ході семінару директор опорної школи КЗ «Олександрівське НВО №1» Литвин Л.І. познайомила учасників із головними етапами впровадження інклюзивної освіти в навчально-виховному об’єднанні, презентувала ресурсну кімнату, яка була відкрита у вересні 2018 року за сприяння відділу освіти Олександрівської РДА та за рахунок фінансової підтримки районного бюджету Олександрівської райдержадміністрації та районної ради, в якій діти можуть і навчатися під час корекційні-розвиткових занять, і релаксувати на перервах.
Заступник директора з навчально-виховної роботи Лень І.О. презентувала досвід роботи щодо організації методичного супроводу інклюзивної освіти в опорному закладі, продемонструвала систему роботи щодо впровадження інклюзивного навчання та зупинилась на головних етапах інтеграції дітей з особливими освітніми потребами в соціум. Доповідач наголосила, що важливою ланкою для надання якісної освіти дітям в інклюзивних класах є команда психолого-педагогічного супроводу, яка функціонує в закладі з вересня 2018 року, а її учасники безпосередньо беруть участь у розробці заходів для планування подальшої роботи та покращення результатів діяльності.
Особлива увага дітям з ООП приділяється спеціалістами, які відповідно до посадових обов’язків здійснюють фаховий супровід таких дітей. Тому корисними і цікавими для учасників семінару були презентації досвіду роботи практичного психолога Галицької Н.В., соціального педагога Журавської Ю.М. та вчителя-логопеда Мороз Л.М.
Під час семінару особлива увага була зосереджена на роботі асистента вчителя в інклюзивному класі. Тож презентація досвіду роботи Яворського М.Д. була актуальною, оскільки пояснювала і роботу асистента вчителя з документацією, і окреслювала основну діяльність під час супроводу в інклюзивному класі. Педагоги Олександрівської ЗШ І-ІІІ ст.№1 також продемонстрували практичні форми роботи по використанню дидактичного матеріалу та засобів навчання ресурсної кімнати під час проведення корекційно-розвиткових занять.
Так, асистенти вчителів Козир Н.І., Оноприюк Н.І., Корнило Л.С. презентували форми роботи з корекції мовлення за допомогою розвивальних дошок Монтессорі, світлового столу для малювання піском, сенсорних доріжок, а також з використанням планшетів та інтерактивної дошки.
Асистент учителя Голинська Н.А. продемонструвала фрагмент заняття з розвитку логічного мислення із використанням мікрохвильової печі та посуду різних мірних величин.
Учитель зарубіжної літератури Рябко Н.М. на прикладі вивчення байки показала частину корекційно-розвиткового заняття побутової сфери, під час якого у дитини виробляються навички соціального орієнтування.
На завершення семінару Пахомова С.А., директор КУ «Олександрівський ІРЦ» презентувала роботу «Олександрівського інклюзивно-ресурсного центру» Олександрівської районної ради Кіровоградської області, розповіла про основні функції закладу та запросила усіх до подальшої співпраці.
Усі матеріали, використані під час семінару, доступні на блозі шкільного методичного об’єднання інклюзивної освіти.