Маленьке життя – великий подвиг!
Мета: допомогти учням усвідомити зміст, ідейно-художні особливості твору, його композицію; вдосконалювати вміння і навички аналізу епічного твору, характеристики образу через художню деталь; розвивати критичне мислення учнів; виховувати любов, почуття милосердя, гуманізму.
Тип уроку: урок критичного мислення.
Обладнання: текст твору О. Жовни «Маленьке життя», ілюстрації до твору, фрагмент кінофільму.
Методи і прийоми: діаграми Венна, робота в групах, т-схема, сенкан, асоціативний ланцюжок.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Слово вчителя:
Діти, я тримаю в руках ікону.
Хто на ній зображений? (Пантелеймон-цілитель)
Що вам відомо про Пантелеймона? (історична довідка)
Чому саме ікона Пантелеймона-цілителя присутня на нашому уроці?
Отже, ікона Пантелеймона-цілителябуде з нами протягом уроку і кожен з нас може попросити здоров’я для себе, рідних, близьких чи просто будь-якої сторонньої людини, яка зараз потребує нашої допомоги.
Подумайте, за кого ви будите просити.
ІІ.Оголошення теми і мети уроку, тлумачення епіграфа.
А зараз ми починаємо працювати над оповіданням О. Жовни « Маленьке життя», яке ви прочитали вдома.
Тема уроку: «Маленьке життя - великий подвиг».
Протягом уроку доведіть або спростуйте цю думку.
Епіграфом я взяла слова Омара Хайяма: «Хай кожна мить, що в вічність промайне тебе вщасливлює, бо головне, що нам дується, тут – життя пильнуй же! Як ти захочеш, так воно й мине.»
Бесіда
Поділіться враженнями від твору, чим схвилював, що сподобалось, а що ні?
Яке ключове слово уроку? (Життя)
Складіть асоціативний ланцюжок до слова «життя»: яким воно повинно бути?
ЖИТТЯ:
- здоровим;
- довгим;
- повним змісту;
- щасливим;
- безтурботним;
- радісним.
Літературний диктант
1. «…У хаті на нетопленій печі лежав хлопчик, якого звали…(Пилипком). Він лежав, згорнувшись калачиком, притиснувшись спиною до маминого живота, вже другий день…».
2. «…Хтось намагався відчинити двері. Нарешті вони вже відчинились, і в хаті з’явився… (латаний кожух…дядька Селантія з сусідньої хати)».
3. «Селантій простяг Пилипкові…(шматок почорнілого буряка). Пилипко взяв шматок і став жувати.»
4. «Чорні дядьки перестали посміхатися, щось пробурмотіли незрозуміле і перехрестилися»Хто це?( Афанасій і Михайло з монастиря).
5. «Ставай біля нас. Учись. Без цього не можна, - сказав…(Афанасій), - Усе, що в нас є, дає нам Бог, і ми завжди повинні пам’ятати про це й дякувати йому.»
6. «Божою волею, брате, знайшли ми тебе в лісі…Божою волею…Але щоб малювати справжні ікони, потрібно ще й справжня віра. Художник без віри ні на що не здатний, і в очах його святих ніхто не знайде того священного світла, до якого б хотілося молитися. Тільки свята віра допомагає нам малювати Господа нашого Ісуса Христа, Святу Матір його Марію та всіх святих мучеників за віру Господню» (Афанасій)
7. «І лише очі в неї були не карими, а блакитними, як крильця серафимів» (дівчинка).
8. «І все обличчя її було таким вже блідим, а очі сумними-сумними».
Хто був зображений на іконі: «У церкві, ліворуч від іконостасу Михайло підвів Пилипка до невеликої ікони, на якій був зображений молодий безбородий чоловік у червоному одязі. В одній руці він тримав скриньку, у другій – якусь довгу паличку з хрестом на кінці. (Пантелеймон-цілитель)
9. До кого звертався Пилипко: «- Допоможи їй одужати. Ти сильний. Ти все можеш…Вона не може тебе просити. Але Я молюся тобі за неї. А ти допоможеш їй (до ікони Пантелеймона, яку сам намалював)
10. Де, з ким і коли відбувалася дія: «Знову гарячий жар, що прокинувся в його маленьких грудях, розійшовся по всьому тілі і наповнив голову. Знову нечітким стало навколишнє, попливли й розійшлись колами свічки, розпливлись на ікону дві голубі плямки, і раптом все зникло й вкрилось мороком…Його крихітне тіло повільно звалилося у сніг». (Пилипок під вікном у дівчинки)
11. Хто сказав: «Ти будеш великим художником (Михайло).
12. Хто сказав: «Незбагненною волею долі висить тепер та маленька дощечка у моїй квартирі, часом викликаючи непорозуміння у моїх готей…» (Автор).
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Протягом уроку ми дослідимо, яким було життя Пилипа з оповідання О. Жовни.
Бесіда
Де і коли відбувається дія у творі (на хуторі, в монастирі, у квартирі; півтора століття тому).
Яким було життя хлопчика на хуторі в монастирі.
Робота над малюнком за картиною Олександрівського художника Ф.Лагна.
Визначення композиційних особливостей твору.
Робота в групах. (3 різні завдання)
І – група. Що таке оповідання? Доведіть, що твір О.Жовни - оповідання.
ІІ – група. Прочитайте початок і кінець твору. Який композиційний прийом використовує автор. Яку роль він відіграє для розкриття головної думки твору.
ІІІ – група. Сконструюйте сюжет твору в такій послідовності, як розгортаються події в творі.
Презентація результатів роботи.
Складання порівняльної характеристики за діаграмами Венна (робота в групах; один учень прикріплює на дошці риси характеру Пилипка та дівчини.)
Робота з малюнком. Який фрагмент твору відображає картина (зустріч Пилипка з дівчиною).
Перегляд фрагменту кінофільму (3 хв.).
Бесіда:
1. Чому хлопчик помирає?
2. Чому хворий хлопчик продовжував тайкома ходити до вікна дівчинки?
3. Які риси характеру проявлялися? (чуйність, гуманізм, милосердя.)
4. Чи справдилися слова монаха, що хлопчик стане великим художником?
5. Чи справедливо це, що життя так рано обірвалося?
6. Доведіть, що життя Пилипка – це подвиг або спростуйте цю думку.
7. Який твір із зарубіжної літератури ви вивчали ще в 7 класі, де є подібний випадок самопожертви?
ІV. Закріплення вивченого.
Робота з т-схемою.
Чи варто взагалі жертвувати власним життям заради життя іншого?
- Так
- Не знаю
- Ні
Робота над епіграфом.
У чому суть вашого життя?
Складання учнями сенкану до слова «життя».
V. Узагальнення та систематизація вивченого.
Розкриття таємниці духовного заповіту Матері Терези. (кожен учень прикріплює на дошці репліку)
VI.Підсумок уроку, слово вчителя.
На початку уроку ви всі обрали, для кого будете просити здоров’я у Пантелеймона-цілителя, думаю, що він вас почув, і всі, за кого ви просили, одужають. (Ікона Пантелеймона вишита бібліотекарем нашої школи Воропай Є. М.)
VII.Домашнє завдання.
Прочитати поему «Сон» Т.Г. Шевченка.