Інтелектуальна гра "Біологічний брейн-ринг"
Мета гри: перевірити і узагальнити знання учнів про рослини, розширити кругозір учнів; розвивати інтерес до ботаніки, кмітливість, творчість, швидкість мислення і уміння обгрунтовувати відповідь; виховуватив учнів любов і бережне ставлення до природи рідного краю, Батьківщини.
Обладнання: “чорна скринька”; два різнокольорових прапорці; насіння жита, гороху, маку, гарбуза, соняшника; лавровий лист; цибулина; настій валеріани; різні крупи; 3 конверти.
ПЛАН ГРИ
І. Підготовка учнів до проведення гри.
ІІ. Гра «Біологічний брейн - ринг"
ІІІ. Підведення підсумків гри.
І. Підготовка до проведення гри.
Вступне слово вчителя
Добрий день, діти. До нас прийшов лист-запрошення від цариці Біології. Вона нас запрошує в гості до рослинного царства. Такі листи надійшли й учням інших класів та шкіл. Щоб наша подорож була приємною і цікавою, давайте сьогодні перевіримо наші знання. Для цього проведемо біологічний брейн-ринг, темою якого будуть рослини, які ви вивчали на протязі року.
Організаційний момент
Гра проводиться між командами 6-А та 6-Б класу, які обирають капітанів, і дають назви командам.
Капітани отримують по різнокольоровому прапорцю і гра починається.
ІІ. Гра.
1. Тур «Юні ерудити» (За кожну названу рослину по 1 балу).
1. Роздати зерна жита, гороху, маку, гарбуза і соняшника.
Визначити, яким рослинам вони належать.
2. Знайдіть «зайву рослину серед названих:
- І команда: дуб, баобаб, береза, калина, тополя. (Зайва – калина, бо вона є кущем, а всі інші – деревні породи).
- ІІ команда: сосна, ялина, яблуня, модрина, туя. (Зайва – яблуня, бо вона широколиста порода, а всі інші – хвойні).
- І команда: ***А, ****А, *****А (липа, сосна, береза)
- ІІ команда: Р***, Р****, Р***** (ріпа, редис, редька)
4. Складіть назви рослин:
- І команда: ПАТНЮЛЬ, АНСОС, ЛИВЖУРНАЛ. (тюльпан, сосна, журавлина)
- ІІ команда: НИЦЯСРУБ, БАРСОКИ, ОХЛУП. (брусниця, абрикос, лопух)
5. Розшифруйте, які рослини ховаються за переплутаними літерами в кожному конверті:
- І команда: кубря,рохог, лосявка. (буряк, горох, квасоля)
- ІІ команда: рузбаг, мотта, пуската. (гарбуз, томат, капуста)
2 Тур “Чорна скринька”(За кожну правильну відповідь по 1 балу)
1). В ній знаходиться гілка рослини, з неїстівними листками. Цю рослину було присвячено давньогрецькому богові науки та мистецтва Аполону. Нею нагороджують художників, артистів на знак визнання їхніх успіхів. Звідси походить слово лауреат.
Питання: що за рослина в “чорній скриньці”?
Відповідь: лавр благородний. Листки використовуються як приправа завдяки їх пряному аромату.
2). Відомо, що Іван Грозний лікував цим печеним овочем набряк на нозі. Його з давніх часів використовували при лікуванні гнійних процесів, застуди. Його називали овочем бідняків. Про який овоч йдеться? До якої родини і класу він належить?
Відповідь: про цибулину.
3). Якщо пригостити настоєм цієї лікарської рослини кота, то він буде“танцювати на задніх лапках у шаленому захваті, закинувши голову назад і горлаючи на весь будинок про своє невимовне щастя, потім забігає по будинку, створюючи на своєму шляху хаос і руйнацію”. (Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”)
Що лежить у “чорній скриньці”? Який вплив воно має на людину?
Відповідь: настій валеріани, заспокійливе.
4). У цієї рослини дуже цікаві листки: зверху вони гладенькі й холодні, а знизу – опушені й теплі. Що це за рослина і чому вона так називаєтьсячу. (мати-й-мачуха, зверху – мачуха, знизу – мати)
3 Тур «Рослини навколо нас» (За кожну названу рослину по 1 балу)
1). СНІЖ 2). ЦИС
НИК (підсніжник) Р (нарцис)
2). Назвати якнайбільшу кількість назв рослин на літери: М, Р, В, А
Вибір літери проводиться методом жеребкування.
Фізхвилинка для глядачів
1. Діти, якщо ви не смітите на вулицях — сплесніть у долоні!
2. Якщо ви не спалюєте у дворі листя, дим якого забруднює повітря шкідливими речовинами, — почухайте свого носа!
3. Якщо ви не розбиваєте скляні пляшки, не кидаєте їх на землю, у травичку, у річку — погладьте себе по голівці!
4. Якщо ви розмовляєте з батьками про екологічні проблеми міста — підніміть дві руки!
5. Якщо болить душа, коли бачите понівечене дерево, зрубану ялинку, забруднену річку, — покладіть руку на серце!
6. Якщо хочете дружити з природою, жити з нею у злагоді, красі, мирі візьміть один одного за руки та підніміть їх вгору!
4 Тур «Ти мені – я тобі» (За кожну правильну відповідь – 2 бали)
Кожна з команд загадує по одному запитанні з біології команді-суперниці.
По 5 запитань.
5 Тур «Юні ботаніки»(За кожну правильну відповідь – 1 бал)
1). Які горіхи ростуть під землею? (Арахіс)
2). З чого готують страву, яку їдять на сніданок справжні англійці? (Страва – вівсяна каша, її готують з вівса)
3). Ці рослини можуть замінити м’ясо. Назвіть 2 з них. (Горох, квасоля, соя)
4). Вінками з листків цього дерева в стародавньому світі вшановували героїв. (Лавр)
5). Ці дерева мають пух. (Тополя)
6). Завдяки цій рослині людина має вату. (Бавовна)
7). Цей чагарник має красиві квіти, гострі колючки й плоди, багаті на вітамін С. Що це за рослина? (Шипшина)
8). У стародавні часи люди поклонялися цій рослині, вважаючи, що це саме Сонце спустилося на Землю. Що це за рослина? (Соняшник)
9). Цю лікарську рослину молоді часто використовують для гадання. (Ромашка)
10). У народі цю лікарську рослину називають «нагідки», а яка її інша назва? (Календула)
11). Назва цієї квітки навіває сон. (Сон – трава)
12). У стародавні часи цю рослину використовували як снодійне. (Мак)
13). Цю квітку називають так само, як і сорт цукерок. (Ірис)
14). У перекладі з латини назва цієї квітки означає «меч». (Гладіолус)
15). Які дерева не знають листопаду? (Хвойні)
16). ЦярослинадопомоглаЕлізіперетворитибратів з диких лебедів на людей (Кропива)
17). Яка рослинавикликаланегативніемоції в українськихпарубків? (Гарбуз)
18). Цей фрукт пов'язують з відкриттямвідомого закону фізики. (Яблуко)
19). Зякоїрослинироблять манну крупу? (Пшениця)
20). Цюрослину, плоди якоїстаютьчервоними .післядозрівання, у XVII ст. в Італіїназивали «яблукомкохання», або «золотим яблуком»... (Помідор)
ІІІ. За результатами гри проводять підсумки.
Вчитель. Просимо наших суддів оголосити результати нашої гри! (журі оголошує результати проведеної гри)
Активні учасники отримують оцінки. Переможці нагороджуються призами.
Підсумок вчителя: Сьогодні ми з вами гарно попрацювали. Всі учасники команди-переможниці отримають по 12 балів (з біології ).
Дякую за роботу! До побачення!!!