"Число і цифра 5. Утворення числа 5"
Тема: Число і цифра 5. Утворення числа 5. Написання цифри 5. Порівняння чисел у межах 5. Попереднє і наступні числа. П’ятикутник.
Мета: на основі групування предметів по 5 елементів і розгляду малюнків формувати поняття про число 5; розширювати й уточнювати уявлення дітей про утворення чисел натурального ряду додаванням 1 до попереднього числа. Вчити писати цифру 5. Розвивати логічне мислення. Виховувати увагу, охайність, зацікавленість до уроку.
Обладнання: математичне віяло, демонстраційний матеріал, індивідуальний матеріал, геометричні фігури, смужки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Гра «Умілі рахівники». Називання чисел від 1 до 10, від 1 до 5, від 5 до 1, від 3 до 7; сусіди числа 2, 1, 4, 3; попереднє і наступне число від 3, 1, 4.
2. Робота в парах. Показ чисел від 1 до 10 по таблиці Шульте.( На парті лежить одна табличка на двох ). Спочатку один учень показує, а другий перевіряє, а потім навпаки.
3. Гра «Сигнальники». Лічба предметів за предметними малюнками.
Учитель показує малюнки з різною кількістю предметів - наприклад: 1 іграшка, 4 сунички, 5 рибин, 2 колеса, а діти математичним віялом показують відповідне число.
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1. На набірному полотні виставити силуетні картинки :1 ряд - 4 червоні машини, 2 ряд - 4 сині машини.
Машини стояли в автопарку. Порахуйте кожний ряд і скажіть, скільки у кожному рядку машин? (порівну).
- В цей час заїжджає ще 1 синя машина.
- Яке вийшло число? (5) Як я його одержала?
Так от наше завдання на уроці - дізнатися, що це за число і цифра 5.
IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1. Читання вчителем вірша,розгляд малюнка, аналіз зразка цифри 5.
П’ять сіреньких зайчиків,
Маленьких вуханчиків,
У поле поскакали,
П’ять морквин зірвали.
2. Практична робота дітей.
У кожного учня набір геометричних фігур. Діти викладають 4 червоних кружечки, потім добавляють 1 синій. Стало 5 кружечків.
Утворення числа 5 додаванням одного предмета до попереднього числа будь – яких предметів.
V. Фізкультхвилинка.
Трава низенька – низенька, дерева високі – високі.
Вітер дерева колише – гойдає,
То направо, то наліво нахиляє,
То вгору, то назад, то вниз нагинає.
Птахи летять – відлітають.
А учні тихенько за парти сідають.
VІ. Осмислення об'єктивних зв'язків та залежностей у матеріалі, що вивчається.
1. Робота з підручником (с. 21).
- Ознайомлення з числом та цифрою 5.
- Утворення числа 5. (завд. №1)
- Порівняння кількості кружечків у кожній групі. (завд. №2)
- Назвати номери автомобілів по порядку їх прибуття до фінішу. (завд. №3)
2. Ознайомлення з п’ятикутником.
- Знайти п’ятикутник у наборі геометричного матеріалу, довести, що це п’ятикутник.
- Викласти з тонких смужок п’ятикутник.
(індивідуально кожна дитина)
3. Робота у зошиті.
- Oзнайомлення з рукописною цифрою 5.
- Написання учнями цифри 5.
VІІ. Пальчикова гімнастика.
1. «Чоловічок».
Вказівний і середній пальці витягнути і опустити вниз, безіменний і мізинець притиснути до долоні великим пальцем.
Маленькі ніжки крокують по доріжці! Топ-топ, топ-топ. Крокують по доріжці.
Вправа виконується кожною рукою по черзі, потім - двома руками одночасно.
2. «Олівець».
Олівець в руках качаю, поміж пальчиків верчу.
Неодмінно кожен пальчик бути слухняним я навчу.
VІІІ. Цікаві завдання.
1. Дві синички, гарні птички, на вербі сиділи,
Три подружки – щебетушки раптом прилетіли.
Скільки на вербі синиць? Полічи веселих птиць? (2+3).
2. На травиці біля хати
Метушились кошенята.
Чотири білі, наче сніг,
Одне руденьке. Скільки всіх? (4 +1)
3. Сушить білочка опеньки: Три великі, два маленькі.
Порахуйте всі опеньки – І великі, і маленькі. (3+2).
4.Рибу киці у коробці
Принесли з рибалки хлопці.
Дві рибини з’їли зразу,
Три рибини є в запасі!
Скільки рибок у коробці
Принесли для киці хлопці? (2+3).
ІX.Цікава вправа - Золота рибка (Картка кожній дитині.)
- З’єднати числа від 1 до 12, обвести кольоровим олівцем і зафарбувати.
X. Підсумок уроку.
З яким числом і цифрою ми познайомились?
Дома розказати про число 5. Подарувати батькам рибку, щоб всі бажання здійснювались.